Ominaisuudet
Tarinapohjainen hahmonluonti
Uusien hahmojen luomisprosessia on muutettu roolipelimaailmaa paremmin tukevaan tarinavetoiseen muotoon. Hahmoa luodessa pelaajan tulee vastata erilaisiin hahmon taustaa kartoittaviin kysymyksiin. Vastausten perusteella uudelle hahmolle myönnetään taitopisteitä, tavaroita sekä vaatteita. Uusi järjestelmä tukee laajempaa ja moniulotteisempaa hahmon pohjustusta, tehden pelin aloittamisesta helpompaa myös Ultima Onlineen vasta tutustuville pelaajille.Lisätty: 03.02.2020
Tila: Valmistunut ja käytössä palvelimella
Tyylikkäämpi maailmankaikkeus
Pallo pyörii nyt hieman hitaammin, päivät tuntuvat päiviltä ja yöt öiltä. Talvella on pimeämpää ja kesällä valoisampaa. Tunnelmoinnin lisäksi tämä ominaisuus tukee myös muita järjestelmiä.Lisätty: 02.02.2020
Tila: Valmistunut ja käytössä palvelimella
Maailmanpäivitys
Uusien tiedostojen mukana shardille saapuu:- Kaupunkien ylimääräisiä statiikkiesineitä poisteltu.
- Kaupunkeja muokattu sopivammiksi.
- Mantereen maastoa muokattu radikaalisti.
- Muutamia suuria muutoksia kohdistettu tiettyihin alueisiin.
- Uusia tutkittavia paikkoja.
- Uusia otuksia ja vanhoja muokkailtu.
- Grafiikkakorjauksia aiempiin vaatteisiin.
- Muutoksia aseisiin.
- Uusia vaatteita ja varusteita laitettu räätäleille tekoon.
- Uusia aseita laitettu sepille tekoon.
- Jousisepille yksi uusi jousi tekoon.
Lisätty: 07.05.2013
Tila: Valmistunut ja käytössä palvelimella
Realistisempi metallurgia
Maailman metallit on uusittu kokonaan, maanläheisempään suuntaan. OSI:lta periytyvien värikkäiden fantasiametallien sijasta metallin parissa työskentelevät saavat tästä lähin työstää rautaa, terästä, kuparia, pronssia, messinkiä ja muita elävästä elämästä tuttuja materiaaleja. Varusterallia on pyritty vähentämään karsimalla metallien määrää, vaikka materiaalien väliltä löytyykin yhä eroja. Suosta nostettu rautamalmi ei esimerkiksi ole yhtä hyvälaatuista kuin kalliosta louhittu, ja terästä voi työstää useammilla eri menetelmillä joista haastavimmilla saa luonnollisesti aikaiseksi lujempaa metallia.Osa metalleista soveltuu myös paremmin koriste- ja käyttöesineiden kuin sotavarusteiden valmistukseen - näitä ovat esimerkiksi kulta, hopea, kupari, messinki ja tina. Mikään ei estä tekemästä näistä kilpiä ja kypäriä koriste-esineiksi, mutta varusteina ne ovat merkittävästi huonompia ja rikkoutuvat nopeasti.
Uutta on myös aseiden ruostuminen, joka vaikuttaa kaikkiin rautapohjaisiin metalleihin. Säännöllisesti huollettu miekka pysyy terässä niin kauan kuin siitä pidetään huolta, siinä missä arkun pohjalle jätetty alkaa kerätä ruostetta jo kohtuullisen pian. Eri terässeokset myös kestävät ajan hammasta paremmin kuin tavan rauta. - Ruoste poistettu, maailma ei ollut siihen valmis.
Aloittelijoiden elämää on pyritty helpottamaan sillä, ettei rautaa tarvitse välttämättä mennä hakemaan kaivoksesta, vaan sitä voi myös yrittää kaivaa lapiolla suosta. Tällä tavoin saatu rauta on huonolaatuista, mutta ei toisaalta edellytä kaivajan olevan ammattilouhija.
Lisätty: 02.09.2012
Tila: Valmistunut ja käytössä palvelimella
Pohjoiset Tuulet 0.9
Uusien tiedostojen lataajille tiedossa seuraavaa:* Perusmaailman kartan lukuisat uudistukset *
- Kaupunkien taloista poisteltu turhia statiikkihuonekaluja
- Kaupunkien rakenteita muuteltu radikaalisti
- Maastoa muokkailtu shardin omiin tarpeisiin
- Lukuisia valtavia muutoksia tiettyihin alueisiin
- Uusia tutkittavia paikkoja
Luotamme siihen, että pelaajat löytävät itse pelissä uudistetut alueet.
* Grafiikkauudistus *
- Tavallisten varusteiden paperdoll-grafiikkojen korjauksia. Tähän lukeutuvat esimerkiksi bugittava bandana, typerästi asettuvat vaatteet naishahmoilla ja lukuisat muut korjaukset.
- Lukuisat alkuperäiset paperdoll-grafiikat ovat saaneet ansaitsemiaan parannuksia pienistä muutoksista satunnaisiin radikaaleihinkin muutoksiin
- Anatomisesti korrektit paperdollit
Järjetön määrä uutta puettavaa:
- Uusia hiustyylejä
- Uusia aseita
- Uusia vaatteita
- Uusia varusteita
- Soittimet (huilu, luuttu, harppu) equipattaviksi
- Vielä järjettömämpi määrä uutta grafiikkaa koristamaan maailmaa, huonekaluista kukkiin ja uusista tauluista patsaisiin.
Lisätty: 05.08.2012
Tila: Valmistunut ja käytössä palvelimella
Alkoholijuomien valmistus
Viinaksia voi nyt valmistaa itse. Enää ei tarvitse tyytyä räkälöiden surkeaan tarjontaan, ja viinikellarinkin täyttää kätevämmin valmistamalla tynnyrillisen omaa viiniä sen sijaan että joutuu ostamaan kaupungin kapakat tyhjiksi.Juoman valmistus aloitetaan laittamalla tyhjään tynnyriin hiivaa, sokeria, saavillinen vettä sekä haluamaansa raaka-ainetta. Tämän jälkeen tynnyri suljetaan kannella ja juoman annetaan kypsyä. Valmistumisen jälkeen juoma voidaan kaataa hanalliseen tynnyriin tai tislata nuotiolla vahvemmaksi tavaraksi. Ominaisuus mahdollistaa perinteisen nelikon lisäksi myös uusien ja erikoisempien alkoholijuomien teon. Aloittelijoille vinkkinä ehdotettakoon sokeriruokoista valmistettavaa kiljua sekä omenoista tai päärynöistä valmistettavaa siideriä.
Hiivaa saa leipureilta, sokeria taas saa valmistettua itse nuijalla soseutetuista sokeriruokoista. Samoin viinin valmistukseen kelpaavaa rypälesosetta saa murskaamalla rypälekimppuja nuijalla.
Ominaisuuden kylkiäisiksi myös shardin humalajärjestelmälle on tehty pientä hienosäätöä, tästä enemmän kehityslokissa.
Lisätty: 23.02.2012
Tila: Valmistunut ja käytössä palvelimella